Bu Blogda Ara

22 Ağustos 2023 Salı

COLUMBIA UZAY MEKİĞİ FACİASI

 



1 Şubat 2003'te Doğu Saatiyle (EST) 8:59 A.M. Columbia Uzay Mekiği'ndeki (STS-107) yedi astronot, 16 günlük bilimsel görevlerini tamamlamak üzereyken bir felaketle karşılaştılar. Fırlatma sırasında mekiğin yakıt deposundan kopan bir köpük yalıtım parçası, sol kanadın ısı kalkanına zarar vermişti. NASA yetkilileri başlangıçta sol kanattaki hasarın ciddiyetini reddetti ve mekiğin hasardan kurtulabileceğine inandı. Ancak Dünya atmosferine yeniden girişleri sırasında bir şeyler çok ters gitti. Kanat, havanın yoğun ısı ve basıncına maruz kaldı ve parçalandı. Mekik kontrolü kaybetti ve Teksas ve Louisiana üzerinde parçalandı. Yedi astronotu öldü. Müfettişler, astronotların fırlatma sırasında meydana gelen hasar konusunda uyarılmaları halinde felaketin önlenebileceğini ve yörüngede iki hafta daha kalabileceklerini ve yeniden giriş yapmaya çalışmak yerine başka bir mekik tarafından kurtarılabileceklerini açıkladılar.

TARİHÇE

Misyon, fırlatma öncesi sertifikalarını ve incelemelerini geçti ve lansmanla başladı. Misyonun başlangıçta 11 Ocak 2001'de başlaması planlanmıştı, ancak 16 Ocak 2003'teki fırlatmaya kadar on üç kez ertelendi. STS-107'nin yedi kişilik mürettebatı Temmuz 2000'de seçildi.

FIRLATMA

Columbia, Merritt Adası, Florida’daki Kennedy Uzay Merkezi Fırlatma Kompleksi 39A'dan 16 Ocak 2003'te Saat: 10:39:00'da fırlatıldı. 1,5 dk içinde roketin sol kanadından yaklaşık 21 ila 27 inç (53 ila 69 cm) uzunluğunda ve 12 ila 18 inç (30 ila 46 cm) genişliğinde bir köpük parçası koptu. Bu köpük Columbia'nın sol kanadındaki güçlendirilmiş karbon- panellere hızla çarptı. Köpük roketin hızından daha yavaştı.  Görev veya yer ekibi, o sırada enkaz çarpmasını fark etmedi.  Roketten modül ayrımı fotoğraflandı ve kaydedildi, ancak köpüğü eksik kısmı kaydetmediler ve Columbia yörünge yerleştirmesini planlandığı gibi tamamladı.

Fırlatmayı kaydeden kameraların hiçbiri kanada çarpan enkazı net bir şekilde göremedi, bu da uçuş risk yönetimi grubunu yörünge aracının verdiği hasarın seviyesini belirleyemez hale getirdi. Ta ki 2 gün sonra gerçeği keşfedene kadar. STS-107'deki köpük kaybı, hiçbiri bir yörünge aracının veya mürettebatın kaybına neden olmayan önceki köpük çarpması olaylarıyla karşılaştırıldı.


Retro Merkür ve Ay ikisi de deklinasyon dışı. Merkür-Chiron ile kavuşumda. Ay Tejat Posterior’da. Bu yıldız Merkür-Venüs doğasındadır. Merkür’ün bulunduğu sabit yıldız Vega’nın anlamı “Düşen Akbaba”dır. Ayrıca bulunduğu TKY dolayısıyla -Manilus’un da Lyra için kullandığı isim- Fidulea (bir çeşit işkence aleti) ile bağlantılı olduğu söylenir. Chiron kavuşumlu Merkür-Jüpiter Rx ile tam orbla 150lik açısı var. Jüpiter Dubhe’de Rx ve bu yıldız Marsiyen nitelikte çalışır. Özellikle Mundane haritalarda sorunludur. Tejat Posterior gibi Dubhe de Merkür-Venüs doğasındadır.

An haritasında Mars Toliman’da 8.evde ve 12.evdeki Gienah’taki Uranüs’le kare açıda. Gienah genel olarak toplumsal acı olayları gösterir. Gienah’ın bir anlamı da “kanat” demektir! Kuğunun kanadı. Gienah Cygnus’un anlamı: Aniden hızlı yükselme ve ani düşüş riskidir. Venüs-Merkür karakterindedir.

An haritasında paran noktaları tam olarak değişkenlerin son derecelerine oturmuş. Bir cross kare açı oluşturmuşlar ve hepsi anaretik denilen derecelerde. ASC’de Scheat yıldızı yükseliyor. Oldukça ilginç. Mars’ın derecesi 4.ev girişine 150lik açıda. 4.ev her zaman bitişi ve sonu niteler ve hem 3.ev hem 4.ev Merkür yönetiminde. 3.ev (iletişim evinde) Satürn Rx 23°İkizler’de Alnilam’da ve bu yerleşim başarılı olan ancak sonradan beklenmedik kayıplar veren durumları gösterir (Robson, sabit yıldız kitabında bu şekilde açıklıyor) 150lik açı 3°orba kadar etki verebiliyor. Burada Satürn-Güneş arasında 150lik olduğunu kabul edersek üst yönetim ve iş yürüten departmanlar arasında pek çok defa kriz yaşanıyor. Satürn’ün bulunduğu İkizler burcu iletişimi sembolize eder. Aslında burada tam da yaşanan durum bu. İletişim ve koordinasyonda sıkıntı oluyor. Satürn’ün yöneticisi Merkür’ün Jüpiter’le tam orb 150lik açısı bunu daha belirgin şekilde anlatıyor.

 

 

Durumu 2 gün sonra çekilen video kayıtlarını gözden geçirirken farkediyorlar. O gün 27°Yengeç dolunayının yaklaşık 5 saat sonrasında Ay Aslan burcuna giriş yapmış. Dolunay’a Uranüs’ün 150lik açısı  ve Venüs tutulma derecesini -signifikatör olarak- tetiklediğini görüyoruz. Aynı zamanda Kova’daki (aldatıcı) Neptün’ün bulunduğu sabit yıldız olan Albali “yutucu” demek! Kova’nın iki yöneticisi 120lik açıdalar ve Satürn’ün pozisyon dolayısıyla olumsuz çalıştığını (yukarda) açıklamıştım. Uranüs’ün bulunduğu derece duble İkizler etkisi çalıştırıyor. Merkür-Jüpiter 150lik açısını etkileri devam ediyor. Merkür düz transite geçmek üzere.

23 Ocak'ta uçuş direktörü mürettebat Steve Stich, Husband ve McCool'a köpük çarpmasını anlatmak ve onları bilgilendirmek için bir e-posta gönderdi ve önceki uçuşlarda köpük çarpmaları meydana geldiği için endişelenecek bir neden yoktu. 26 Ocak'ta Enkaz Değerlendirme Ekibi, bu olaydan kaynaklanan herhangi bir güvenlik endişesi olmadığı sonucuna vardı.


Merkür S pozisyonda düz transite geçiyor. O gün Ay-Merkür karesi kesinleşmiş. Merkür-Jüpiter Rx 150lik açısı devrede. Genel olarak Merkür-Jüpiter arasında uyumsuz açılar olduğunda amaçsız ve çok konuşmak, boş vaatler, mantıksız inançlar dolayısıyla yetersiz takip ve yetersiz planlama gibi yorumlanabilir. İletişimde ayrıntılara dikkat azalmıştır. 150lik açının doğasında tekrarlamaya meyil olduğundan bu durum zincirleme şekilde devam etmiş. Jüpiter’in bulunduğu Dubhe yıldızı kendi gücü ve otoritesi yoluyla bazı şeyleri zorla kabul ettiren kişilikleri de gösterir.

ACI SON

Columbia'nın atmosfere yeniden girmesi ve 1 Şubat 2003'te inişi planlandı. Ekip, Görev Kontrol Merkezi'ndeki vardiyasına saat 03:30'da başladı. Mürettebat, yörünge aracında dağınık eşyaları istifledi ve ekipmanlarını yeniden giriş için hazırladı.

Ay-Neptün 10°Kova’da Albali’de tam kavuşum yapmış ve Ay çürüme fazı denilen Balzamik fazın son aşamasında. 05:49’da Jüpiter Rx karşıtlığında Neptünyen bir yeniay oluyor. Jüpiter aynı zamanda halen Chiron ile 150lik açıda. ASC’de Ras Algethi, takımyıldız etkisi cesaret ve kararlılık verdiği gibi firar etme ve kurnazlıkla da ilgili. Bir anlamda artık uzay aracından “firar” etme zamanı. Plüto yükseliyor.


Saat 8:54:24'te sensörlerin minimum referansın da altında değerlere sahipti. 8:58:21'de, yörünge aracı daha sonra Littlefield, Teksas'a inecek olan bir parçayı fırlattı. Mürettebat ilk olarak 8:58:39'da, Yedek Uçuş Yazılımı monitörü sol iniş takımının lastiklerindeki basınç kaybı için hata mesajları göstermeye başladığında bir sorun belirtisi aldı. Pilot ve komutan daha sonra sol iniş takımının durumunun bilinmediğine dair göstergeler aldı, çünkü farklı sensörler karışık şekilde vitesin indirildiğini ve kilitlendiğini veya toplanmış konumda olduğunu bildiriyordu.

Uzay aracındaki mürettebatın “sorun”dan haberdar oldukları an haritasına bakıldığında Plüto MC’de. Bulunduğu sabit yıldızın anlamı: Zorlukla karşılaşmak. Plüto karşı konulamaz güç demektir.

ASC’de Pegasus TKY yükseliyor. Pegasus (kanatlı at) “bilgelik” ve “duygu” dan doğar. İnsanların bir yandan zorlukların üstesinden gelerek diğer yandan kendi kapasitelerini (aşırı özgüven ile) ölüm pahasına aşma yolunda tehlikeyi anlatır. Yol zorluklarla ve sınırlamalarla (Bellerophon'un şüphesi veya kibri) var edilmiş olsa da, araştıran kişi her zaman takip edecek zamanı ve enerjiyi bulacaktır. Yani, Pegasus Sendromu görünüşte "herhangi bir durumun üzerinden uçma" yeteneğidir, ancak bunun sonu tevazu konusunda bir ders almakla ilgili olabilir.


Columbia'dan sinyal kaybı 8:59:32'de meydana geldi. Mürettebatın deneyimlediği hızlanma yükseldi, bu muhtemelen baş dönmesine ve yönelim bozukluğuna neden olurdu, ancak iş göremezliğe neden olmazdı.  Otopilot, manuel kontrole geçti ve saat 9:00'da otomatik moda sıfırlandı bu da, o sırada hala bilinçli olduklarını ve işlevleri yerine getirebileceklerini gösteriyordu. Tüm hidrolik basınç kaybolmuştu ve pilotun son hamleleri, onun hidrolik sistemleri 9:00:05'ten sonra hala eski haline getirmeye çalıştığını gösteriyor. Saat 9:00:18'de, yörünge aracı feci bir inişe başladı ve araç üzerindeki tüm veri kaydı kısa süre sonra durdu.  Yer gözlemcileri dökülen enkazda ani bir artış kaydetti ve tüm araç üstü sistemler güç kaybetti. 9:00:25 itibariyle, yörünge aracının ön ve arka bölümleri birbirinden ayrılmıştı.  Ancak görev Kontrolündeki personel, uçuş sırasındaki iletişim kesintisinden habersizdi ve yörünge aracıyla yeniden bağlantı kurmaya çalışmaya devam etti. Yaklaşık 9:06'da, Columbia iniş için son manevralarını yürütürken, bir Görev Kontrol üyesi durumu başka bir birimden telefonla haber aldı.

Yeniay Dorsum yıldızında olmuş. Bu yıldızın anlamlarından biri ayrıntılı bilgi demek.


Görevli kişinin haberi aldığı dakika 09:06 an haritasında ASC’de halen Pegasus TKY var. 5-11 hattında Jüpiter-Neptün karşıtlığı. 11.ev genel anlamda toplumun umutları, arzuları, hırsları ve idealleri. Bu evde Neptün Güneş’le kavuşumu bu etkiyi arttırıyor. Uranüs toplumsal yıkımı gösteren Gienah’ta 12.evde. Satürn Rx İkizler herşeyin sonunu sembolize eden 4.evin girişi olan IC noktasında.

Columbia'nın 9:16'da inmesinin beklendiği anda yörünge aracı planlandığı gibi inmeyince Kennedy Uzay Merkezi'nde acil durum prosedürleri başladı.

Özetle Columbia planlandığı gibi yeniden girişe başlamıştı ancak ilk yükseliş (çıkışı) sırasında meydana gelen hasar nedeniyle ısı kalkanı tehlikeye girdi. Yeniden girişin ısısı, yörünge aracının hasarlı kısmına serbestçe yayıldı ve sonuçta yörünge aracının parçalanmasına ve tüm olasılıkların kaybedilmesine neden oldu. Süreç araştırıldığı zaman mürettebatın yaşadığı ilk ölümcül olay, mürettebat modülünün basıncının düşmesiydi. Basınçtaki düşüş hızı ve kesin zamanı belirlenemedi, ancak en geç 9:00:59'da gerçekleştiği kesinleşti. Kısaca Görev Kontrol üyesi durumdan haberdar olduğunda çok geç kalınmıştı.

9:35 itibariyle, tüm enkaz ve mürettebat kalıntıları etrafa dağılmıştı.

Bu, 1986'daki Challenger patlamasından sonra uzay mekiği programı tarihindeki ikinci ölümlü kazaydı.


İlk planda Columbia’nın kalkışı 11 Ocak 2001’de planlanmış ancak defalarca ertelenmiş.

O gün Merkür 1°Kova Altair’de (göksel uçan kartalda) ve Mirfak’taki Rx Jüpiter 120lik açıda. Jüpiter’in bulunduğu Perseus TKY çok sayıda kişiyi insanları etkileyen olayların göstergesidir. Aynı zamanda büyük meterolojik olayları da gösterir. O gün için meteorolojik kayıtlarda olağanüstülük görünmese de (5 Ocak 2001 itibariyle 3 haftadan beri) Florida’da son 11 yılın en soğuk kışının yaşandığı bir dönem olarak kayıt edilmiş. Erteleme nedeni buna bağlı olabilir. Uranüs’ün kavuştuğu sabitin etkisi de oldukça Marsiyen, yıkıcı ve Plüto ile kare açıda. Bununla birlikte Satürn en tehlikeli yıldızlardan biri olan Algol’da Rx ve tehlikeli durumları gösteren Chiron ile 150lik açıda. Bir anlamda o zaman da problem çıkabilme ihtimali varmış denilebilir. Mirfak, Algol ile beraber çalışabilen sabit yıldızdır.

Not: Bu konu ile ilgili tüm detaylar Space Shuttle Columbia disaster - Wikipedia da bulunmaktadır.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder